Brand, nebo výkon? Čemu dát přednost při budování online podnikání?
Časté téma sporů. Zvlášť mezi „branďáky a výkonáři”. Jakmile spolu mají pracovat, obě strany se chytají za hlavu. Jak to teda je? Je brand důležitější než výkon? A do čeho na začátku podnikání investovat? V článku a ve videu se podíváme na praktické tipy i na konkrétní příklady z naší praxe.
Specialista na výkon i na brand mají stejný cíl. Vydělat peníze.
Brand vám pomůže prodat produkt dráž. Lépe s ním ustojíte krize a přispívá ke stabilitě. Současně pomáhá plnit cíle výkonu. Jenže brand se nestane přes noc. Zaměřuje se na budoucí peníze a cíle může začít plnit klidně za několik let.
Výkon oproti tomu míří na rychlé peníze a řeší aktuální potřeby, současně podporuje brand.
Stavět je proti sobě je nesmysl. Brand s výkonem se v ideálním světě doplňují. Aby to tak bylo i v realitě, je potřeba, abychom si začali naslouchat.
V tomhle článku vám přiblížíme náš pohled. Dáme vám pár tipů, jak brand a výkon spojit ve funkční celek a ukážeme, kdy co (ne)dává smysl.
Tohle téma původně vzniklo jako přednáška pro Czech Online Expo na výzvu brand specialisty Pavla Cahlíka. Honza k tomu natočil i video, které je bonusovou součástí Komplexního kurzu výkonnostní Facebook a Instagram reklamy. Vy se můžete podívat zadarmo!
Zajímá vás brand z pohledu „výkonaře”? Koukněte na video. Nebo si přečtěte jeho shrnutí v článku.
Pokud chcete o výkonu na Metě vědět vše, ke kurzu se dostanete tudy.
Kdy se bez brandu neobejdete
Například ve chvíli, kdy chcete prodávat obyčejné věci za prémiové ceny. S brandem můžete prodat dráž téměř cokoliv.
Brand toho ale dovede mnohem víc:
snížit CPA
zvýšit konverzní poměr
zlepšit škálovatelnost byznysu
stabilizovat výsledky a pomůže během krize
Brand může zvyšovat společenský status zákazníka (například takové Rolexky) a přimět člověka k nákupu, i když k tomu neexistuje žádný logický benefit. Brandem zákazníkům zkrátka dodáváte hodnotu, která vám prodej usnadní.
Pro nás je brand pokračování výkonu.
Brand ale není cesta pro každého. Pokud přeprodáváte levné zboží, e-shop pravděpodobně moc dlouho nepřežije a investice do brandu se nikdy nevrátí.
Budování brandu – ideál versus realita
Brand je drahý. Dá se vyjádřit rovnicí:
čas x peníze = brand
Kdo chce budovat brand, musí tomu něco obětovat. Než se do toho pustíte, čeká vás:
analýza trhu,
analýza cílové skupiny
tvorba brandové strategie,
tvorba marketingové strategie,
hledání USP a UVP,
nastavení tonality...
To všechno jsou hodiny práce a jde jen o začátek.
Ve skutečnosti to většinou vypadá jinak
Všechny zmíněné kroky jdou stranou a brand končí u výběru barev a loga. Jak vám ale řekne každý specialista, logo, barvy a dokonce ani sledující na sociálních sítích nejsou brand.
Opravdový brand je skvělá věc, ale jde o dlouhodobou hru, ke které se musí přistupovat správně. Přes to všechno občas platí, že výkon je víc než brand.
Kdy výkon vítězí nad brandem – a s čím na startu podnikání začít?
Podle specialistů na brand byste měli značkou začít, ale to není vždy možné. Pokud začínáte s minimálním kapitálem a měsíčně máte na investice do firmy maximálně 40 000 korun, s brandem se nikam nedostanete.
Druhá cesta je investovat statisíce do brandu a krachnout. Když vám nefungují procesy, nebo prodáváte produkt, o který nikdo nestojí, může se to stát hned. Brand může fungovat skvěle, ale cesta k výsledkům může trvat klidně dva roky. Zvažte, jestli máte možnost budování brandu financovat. Pokud ne, začněte s výkonem.
Ušetříte, získáte cash flow a ověříte si konkurenceschopnost svého byznysu.
Výkon vám vydělá a ještě vám pomůže zjistit:
Jestli vaše nabídka funguje.
Jak funguje logistika, dodavatelé a zaměstnanci.
Jak v e-commerce fungovat a jak se liší realita od vašich představ.
Jedním z příkladů velkého brandu, který začínal na výkonu, je Alkohol.cz.
Minipřípadovka: Alkohol cz
Alkohol.cz začínal před 10 lety jako neznámý prodejce alkoholu a hned na začátku se stal jedním z prvních Honzových klientů.
Startovní čárou se u Alkohol.cz stala kvalita a široký výběr produktů, ale bez výkonu by se o e-shopu nikdo nedozvěděl.
Reklama na Facebooku dostala tuhle značku do povědomí zákazníků a pomohla majiteli vybudovat cash flow na budování značky.
Výkonnostní reklama pomohla Alkoholu.cz během pár let vyrůst a díky tomu dnes dominuje díky svému brandu.
To je jen jedna z mála ukázek toho, že i velké značky často začínají výkonem. Protože v první řadě potřebujete vydělat na provoz.
Brand + výkon = peníze. Jak spojit výkonnostní reklamu s brandem pro maximální zisk?
Dobrý příklad propojení brandu s výkonem je storytelling. Ten vypráví příběh značky, hodnoty a výhody produktu a v rámci výkonu nám může pomoci „obhájit” jeho vyšší cenu.
Branďáky z toho možná trochu polil pot. V brandu je storytelling zapojený v rámci celé strategie a jde mnohem víc do hloubky, ale my „výkonaři” na něj koukáme povrchně: Je to věc, kterou můžeme hodit na web (popis produktu) a zvýšit tak konverzní poměr.
Storytelling není přímo o Metě (spíš o UX), ale na výkon má obrovský vliv. V rámci výkonu si často bereme z brandu USP a UVP značky a produktů. Nejlepších výsledků dosáhnete ve chvíli, kdy dovedete brand s výkonem sladit.
Nepodceňujte sílu referencí.Reference mají obrovskou přidanou hodnotu, přesto se s nimi v českém e-commerce nedostatečně pracuje. Jak už jsme několikrát zmínili – vybudovat značku stojí čas a peníze. Pomocí referencí budujete důvěru a odbouráváte strach z neznáma už od začátku. Důvěryhodné reference vám pomohou zákazníka přesvědčit, že se nákupem u vás nespálí. Nebojte se lidem o reference říkat. Třeba formou newsletteru se zajímavou nabídkou. Díky referencím se vaše šance prodat zvyšuje.
Nejčastější chyby branďáků
Kombinovat brand s výkonem je občas fuška. Prostě si moc nerozumíme. Co po nás často chtějí branďáci a za nás je to rozhodně chyba?
Chtějí sahat do funkčních kampaní. Do fungujících kampaní se nesahá. Úprava znamená „vyresetování” dat, co se Meta v kampani naučila.
Sahají do rozpočtu u výkonu. Výsledkem může být prudký propad, takže než zkrouhnete rozpočet, hodně si to promyslete a testujte.
Následují brand manuál na 1000 % i u výkonnostních kampaní. Výkon je třeba přizpůsobit v první řadě Metě, pak až manuálu.
Bojí se testovat a pustit volnější kreativitu, která může zasáhnout více lidí a víc vydělat.
Budoucí brand není víc než aktuální potřeby. Pokud potřebujete peníze hned, brand za rok vám je k ničemu. Nebojte se výkonu povolit mantinely a přestaňte se přesně držet brand manuálu. Když vám teče do bot, některé věci jdou stranou. Důležité jsou výsledky. Pravidlo je jediné – brand nesmíte výkonem poškodit.
Na prodejích záleží víc než na oslovení „správné” cílovky
Brand specialisté hodně pracují s cílovou skupinou. Občas za cenu zisků.
Nám specialistům na výkon je jedno, komu prodáváme. Důležité je, že to funguje. S tímhle případem jsme se setkali i u našeho klienta.
Minipřípadovka: Prémiová kosmetika
U klienta s prémiovou kosmetikou se stalo, že se plánovaná cílovka s tou skutečnou minula.
Značka chtěla vzhledem k vyšším cenám cílit na ženy 35+.
Výsledek? Nejvíce nakupují ženy ve věku 20-34 let.
Pro branďáka by šlo o chybu a funkční kampaně by klidně vypnul(toto není z naší hlavy, ale opravdu jsme to řešili s několika branďáky). My v tom vidíme příležitost a hlavně peníze.
10 závěrečných tipů
Nejdůležitější tip – pokud chcete o brandu a výkonu vědět víc, pusťte si video, ve kterém jde Honza do hloubky.
Dozvíte se, jak v rámci brandu a výkonu pracovat s kreativou a proč je dobré čas od času od brand manuálu ustoupit, proč se nestanete druhým Applem ani Starbucksem a uvidíte další příklady práce s brandem a branďáky z Honzovy praxe.
Na blog píšu pravidelně nepravidelně. Aby vám žádný z mých nepochybně skvělých a praktických
článků
neutekl, doporučuji nastavit jejich odběr. Každý nový text vám pak hned po vydání pošlu přímo do
e-mailu.
Stovky milionů vydělaných v reklamách, tisíce komplexních kampaní a desítky tisíc hodin práce na stovkách reklamních účtů.
Honza klikal svou první kampaň na Facebooku, když ještě ani Mark Zuckerberg netušil, co mu roste pod rukama. Po 10 letech jsem založil firmu, která spravuje reklamní účty pro klienty jako je Aktin.cz, Zoot.cz, Trezor.io, Maxima Reality nebo Rybízák.cz. Díky zkušenostem ze stovek projektů radí Honza klientům i s marketingovou strategií, dalšími kanály a celkově byznysem. Všechno s cílem zlepšit výsledky.
Předchozí agentura klientovi řekla, že má nereálné cíle. My po měsíci zvedli obrat BOOBEE o 308,6 %, měsíční objednávky navýšili o 295 % a spend na účtu navýšili o 947,5 %. Cena za proklik se snížila víc než polovinu a povedlo se nám vyprodat zásoby. Už na začátku jsme viděli, že problém nebude jen v Metě a bude to třeba vzít „od podlahy”. Komunikace na webu, pochopení cílovky, celkové změny v propagaci značky... Úspěch ovlivnilo také důsledné testování, které přineslo nečekaná data. Vzali jsme to od základů a ukázali, že když se nad tím přemýšlí, tak to jde. Jak se nám to povedlo?
Kdo chce dělat výkon na Metě, bez Business Manageru se neobejde. Přesto u klientů často řešíme jeho špatné nastavení. Vyhněte se drahým chybám a naučte se nastavit Business Manager správně. Celým postupem vás provedeme krok za krokem. Jdeme na to!
Netajíme se tím, že jdeme po penězích. Důvody jsou dva. Zaprvé je máme rádi. A zadruhé bez nich nemůže fungovat žádný byznys ani jednotlivec. Prostě čísla musí sedět. Tečka.